Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem zaměstnal bezdomovce

Kdysi - někdy v pětadevadesátém - jsme bydlívali v pražské Davídkově ulici. Neměli jsme telefon  a tak jsem chodil volat do budky v parčíku, který tam dodnes naproti malé uličce je(ta dnes má dokonce název - Vinopalnická). 

 Kromě budky v tomto parčíku sídlil pan L., typický bezdomovec, špinavý a zarostlý jak Ezau. Už ale jen  to, že tento muž měl pro nás sousedy jméno, že nebyl jen "ten pobuda", napovídá, že šlo o svéráznou postavu. Pan L. totiž nebyl žádná náplava. V Davídkově ulici prý léta v činžovním domě bydlel, pak však svůj byt v opilosti. dvakrát či třikrát podpálil - a tak ho z něj pochopitelně vyhodili.  A  
L. na to zareagoval tím, že si v tomto parku z papírových krabic udělal přístřeší. Lidi v okolí to samozřejmě štvalo - L. zabral do svého "domu" i jedinou lavičku. A hlavně celá ta hromada harampádí udělala z útulného zákoutí smetiště. 
Ani mě se tento jeho azyl vůbec nelíbil - ale jinak jsem oceňoval, že pan L. ve svém zákoutí skutečně jen tiše vegetoval. Navíc byl velmi zdvořilý. Když jsem šel telefonovat - přikolébal se ke mně jako obrovský tučňák (všimli jste si, že skoro všichni lidé bez domova, nechodí rovně, ale kývají se? Nejdřív jsem myslel, že je to jejich stálou opilostí, ale pak mi došlo, že málokdo z nich má prostě přijatelné boty) a pozdravil mě. Stejně zdvořile jsem mu odpověděl - a už jsem věděl, co přijde. Pan L. totiž samozřejmě nebyl zdvořilý jen tak. Sliboval si prostě ode mě almužničku! Dělal to ovšem tak elegantně, že jsem mu tu pětikorunu  vždycky musel dát. L. totiž nežebral, ale "nabízel pomoc"! "Šéfe, nepotřebujete helfnout? Nemáte pro mě nějakou práci?" pronesl vždy s noblesou podomního obchodníka.. Protože nejsem majitel továrny ani velkostatkář, pochopitelně, že jsem žádnou práci neměl. Jeho důstojnost mě ale tak bavila, že jsem mu minci vždy dal. 
Jednou jsme se ale rozhodli vyklidit starý sklep. Když jsem pak uviděl "pana L." napadlo mě, že bych ho mohl opravdu alespoň jednou zaměstnat! Když mi tedy položil svou obligátní otázku, odpověděl jsem nadšeně: "A víte pane L., že mám?!" Bezdomovec pobledl. Bystře sice pochopil, že by se mě zatvářit potěšeně - ale bůhvíproč mu to moc nešlo.
Domluvili jsme se, že pozítří v deset přijde k našemu domu - a tam mu ukážu, o co jde. A že až to udělá dostane ode mně stovku.
Opravdu se přesně v domluvený čas přiloudal (hodinky neměl, radio taky ne, nevím jak ten čas měřil) a já otevřel sklepní kóji, dal mu do ruky lopatu a vysvětlil mu, že potřebujeme vyházet všechno to staré harampádí. L. rezignovaně kývl.
P.S.
Vydržte ještě, přichází pointa této vzpomínky,. Asi za hodinu jsem přišel vousatého pána zkontrolovat. Přece jen jeho pověst několikanásobného žháře byla trochu znepokojivá. Zjistil jsem ale, že jsem se bál zbytečně. Pan L. nejenže nic nepodpálil, ale ani se nepohnul! Prakticky stejná situace byla i za další hodinu - rozdíl byl jen v tom, že tentokrát se pokusil udělat, když uslyšel mé kroky, alespoň pár symbolických pohybů lopatou. A prý že ho už z té práce bolí v zádech. "Cigárko by nebylo?".No - nakonec jsem musel pana L. předčasně vyprovodit a ujmout se lopaty sám. Pan L. mě pak na ulici přestal zdravit. Vyčítavým pohledem mi dával najevo, jak jsem ho zklamal.

Autor: Matěj Kouba | pondělí 1.6.2015 19:52 | karma článku: 29,25 | přečteno: 1593x
  • Další články autora

Matěj Kouba

Bude méně pozitivních? Jen zdánlivě!

Chtěl bych zmínit takový drobný covidový detail, o němž se nehovoří. Tedy: Pokud to správně chápu, tak se zavedením pondělních opatřeni obratem výrazně klesne denní záchyt! Bohužel ale jen opticky.

20.11.2021 v 18:51 | Karma: 19,33 | Přečteno: 472x | Diskuse| Společnost

Matěj Kouba

Pravidla styku

Malý básničkový manuál do dnešní doby. Ne, nejsem žádný antirouškař, dodržujte prosím všechna opatření....

14.3.2021 v 11:11 | Karma: 9,69 | Přečteno: 230x | Diskuse| Poezie a próza

Matěj Kouba

Padá a padá.....

Když tak venku padá, mám nostalgickou náladu. A vtělil jsem ji do básničky o době, kdy se ještě chodilo do hospody...

9.2.2021 v 10:44 | Karma: 13,10 | Přečteno: 463x | Diskuse| Kultura

Matěj Kouba

Taky sháníte boby?

Sháněli jsme dětský bob. Je to teď nedostatkové zboží. Eshopy je mají často vyprodané, nebo je dodací lhůta třeba dva týdny. Přitom sněží - a děti chtějí ven.

24.1.2021 v 11:11 | Karma: 14,45 | Přečteno: 318x | Diskuse| Společnost

Matěj Kouba

Laskavé lázně

Šel jsem do železářství pro dvě matice - a opravdu jsem si koupil jen ty dvě matice. Stálo mě to celkem čtyři šedesát - byl to tedy jeden z nejlevnějších nákupů za minulých třicet let. Ale hlavně - paní prodavačka moudře poradila,

6.12.2020 v 13:35 | Karma: 16,80 | Přečteno: 502x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

ANO bylo pro zvýšení věku odchodu do důchodu. Havlíčkovi vadí zápis z Hradu

24. dubna 2024  14:43,  aktualizováno  15:14

Hrad zveřejnil záznam z jednání o důchodové reformě. Na té se zástupci vlády, ANO a Hradu shodli,...

V Černošicích spadlo do bazénku batole, skončilo podchlazené v nemocnici

24. dubna 2024  15:06

V Černošicích spadlo do zahradního bazénku 2,5leté dítě. Na místě zasahovali záchranáři, kteří jej...

Ficova vláda schválila zákon o veřejnoprávní televizi, z RTVS bude STVR

24. dubna 2024  13:08,  aktualizováno  15:04

Slovenská vláda ve středu schválila návrh zákona o Slovenské televizi a rozhlasu (STVR). Ten...

Za pomoc známým s daňovými podvody dostal šéf finančního úřadu podmínku

24. dubna 2024  15:01

Krajský soud v Brně ve středu opětovně uložil podmíněný a také peněžitý trest bývalému řediteli...

  • Počet článků 200
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2056x
Slovní instalatér a hledač spodních proudů. Moje sloupky vycházeji i na webu www.divokevino.cz

Seznam rubrik